Radio dla smutnych chłopców

 

Bones. W Polsce znany jeszcze przez niewielu. Dopiero teraz białoskóry raper z Kalifornii zaczyna powoli wybijać się z undergroundu muzyki hip-hopowej, ale daleko mu jeszcze do mainstreamu. Ten niezwykle płodny muzyk od 2010 roku zdołał stworzyć ponad 40 albumów i prawie 100 teledysków. Współtworząc kolektyw SESH, uznawany przez niektórych jako osobny gatunek muzyki, eksperymentuje ze stylem na różne sposoby i wychodzi mu to znakomicie, na co dowodem jest jedna z jego najsłynniejszych produkcji, czyli „Paidprogramming”.

Choć przywołany mixtape miał swoją premierę pierwszego dnia listopada 2013 roku, jego brzmienia przywodzą na myśl rozgrzane lato i połowę lat dziewięćdziesiątych. Gdy zapytałam mojego przyjaciela o trzy słowa, które opiszą ten album, powiedział „muzyka do sauny” – i nie w tym ani słowa kpiny czy przesady. „Paidprogramming”, mimo drapieżnego rapu oraz pomieszania panujących w nim nastrojów, stanowi ścieżkę dźwiękową do odpoczynku, przede wszystkim duchowego. Możecie słuchać go leżąc pod palmą, pijąc piwo ze znajomymi na imprezie i przed wyjściem na ring bokserski.

Kalifornijczyk pokazuje nam, że nie tylko potrafi rapować na sto różnych sposób, ale również śpiewać. Bawi się muzyką i jej koncepcją, tworząc „Sesh Radio”, amerykańską stację radiową przypominającą do złudzenia tę sprzed dwudziestu lat. Ten wyjątkowy zabieg w postaci przewijających się między utworami ostrzeżeniami przed korkami na 96 Highway, melancholijnej wręcz prognozy pogody czy relacji z festiwalu muzycznego transmitowanej na żywo, a także Bonesa zapowiadającego własną twórczość nadaje hip-hopowi niesamowitej świeżości, a przede wszystkim jest genialnym sposobem na połączenie skrajnie różniących się od siebie nagrań.

Kontrastów bowiem nie brakuje. Dzięki skąpej długości poszczególnych nagrań (żaden utwór Bonesa nie trwa dłużej niż trzy i pół minuty), na albumie zmieścił się pełen wachlarz naleciałości z innych gatunków muzycznych – ze wszystkimi muzyk świetnie sobie poradził. Co charakterystyczne dla artystów SESH, większość utworów została mocno zindustrializowana, ale niektóre na tyle, że zawierają jedynie elektryzujące dźwięki pochodzące z syntezatora („JonathanTaylorThomas”, „GrandfathersRing”). Z drugiej strony nie brakuje piosenek pachnących energicznym punk rockiem („TeenageBoy”, „Blink187”) czy przygnębiającą i melancholijną balladą rockową („ScatteredShowers”, „Cut”, „Rust”). Co więcej, pojawia się motyw gabbera rodem z amerykańskich rave’ów („TeenageGirlDiesAtRave”). Słyszymy utwory do spokojnego pokiwania głową jak „Snow” oraz „RotatingBed”, a nawet wstawki saksofonowych melodii. Jednak najważniejszym jest, że nie zabrakło surowego rapu z Zachodniego Wybrzeża („Dial-Up”, „2006”, „CracksInTheRoad”). Na szczególną uwagę zasługuje „HeavyFog”, bardzo emocjonalny hip-hop, co słychać nie tylko w tekście, lecz przede wszystkim w dźwiękach umykającym w niektórych momentach klasyfikacji gatunkowej.

Jeśli już mowa o tekstach, nie odstają w niczym od wszystkiego, co Bones nagrał przed i po „Paidprogramming”. Nieszczęśliwa miłość, rozczarowanie życiem, niechęć wobec świata, a z drugiej strony pieniądze, duma, pewność siebie i wypalanie ton marihuany to tematy, które nieprzerwanie porusza w swojej twórczości Kalifornijczyk pozostając autentyczny. Ta mieszanka w połączeniu z delikatnym klimatem vaporwave widocznym w intro oraz poszczególnych fragmentach sprawia, że mixtape staje się niczym radio dla wrażliwych chłopców, w dodatku takich, którzy czasem nie są w stanie poradzić sobie z emocjami. Mam wrażenie, że to trochę wizytówka drugiego tysiąclecia, dowód na istnienie wielu paradoksów w osobowościach współczesnej młodzieży.

Im dłużej słucham „Paidprogramming”, tym bardziej jestem przekonana, że album stanowi kamień milowy w muzyce hip-hopowej. I jeśli nie jest to widoczne jeszcze dzisiaj, zostanie zauważone dosłownie za kilka lat. Mam tylko nadzieję, iż ze wzrostem popularności Bonesa nie spadnie jakość jego twórczości.

 

 tumblr_o3mghfZ6aY1v2x90ko4_1280

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *